Trip to CeBIT – 1100 km in 22u

Laden in Duitsland

Alvorens ons in het onbekende te storten wou ik er toch zeker van zijn dat we konden opladen in Duitsland. Dus zaterdagochtend 8 maart rijd ik naar Aken om 2 laadpunten te testen.
In Duitsland zijn er 2 grote laadpaal uitbaters:

  • RWE
  • Ladenetz


RWE biedt laden aan via zijn e-kWh App (Voor Android en IOS ), maar daar heb je een contract_id voor nodig. Nederlandse gebruikers met een Essent ‘Vaak’ pas kunnen zo’n ID verkrijgen, maar anderen moeten een contract afsluiten bij RWE voor 4,95€ per maand .
Je kan ook via SMS betalen, maar dit kan alleen met een Duits mobiel nummer, en je laadsnelheid wordt beperkt tot 11 kW (3 fase 16A) en je kan maximum 7u op 1 dag opladen.
RWE heeft wel een uitgebreid netwerk, maar zonder Duits mobiel nummer of 4,95€ per maand aan je broek heb je er niets aan. Conclusie, naar de Duitse Lidl voor een pre-paid telefoonkaart. Zo kon ik in geval van nood toch even bijladen aan zo’n RWE paal. En blijkbaar is dat betalen per SMS nog van toepassing op enkele kleinere aanbieders (vb Enercity Hannover ). Bij dit voorbeeld moet je je nog registreren op hun website alvorens je telefoonnummer aanvaard wordt.

Ladenetz zit in het e-clearing platform samen met Bluecorner. Normaal gezien moet ik met mijn Bluecorner laadpas dus ook op Ladenetz palen kunnen laden. Wat bleek op 8 maart niet mogelijk te zijn. Oorzaak bleek een fout geweest te zijn bij uitwisseling van kaartgegevens tussen Bluecorner – E-clearing en Ladenetz. Na een kleine interventie van Bluecorner lukte dit later wel.

Kortom, ik dus met mobiel Duits nummer en verzekering van Bluecorner dat het nu wel zou lukken richting Hannover.

De trip

Hannover1

De heenweg liep over Zevenaar, naar een oplaadpunt in Hasbergen van Ladenetz. De rit naar Zevenaar liep vlekkeloos. We vertrokken om 22u30 en dankzij het smogalarm in België hadden we zelfs meer range over dan verwacht toen we in Zevenaaar aankwamen.
Daar een uurtje bijgeladen en klaar voor deel 2 van de trip, richting Hasbergen. Daar bleek de oplaadpaal op een net gebouwde parkeerplaats te staan. En die was nog afgesloten. Dus via de Love To Load app van de The Motion een laadpaal van Ladenetz in de buurt gezocht en wat verder in Osnabrück gaan opladen. Daar kwamen we om 4u15 ‘s ochtends aan. Na een werkdag en een stukje rijden kwamen de 2u aan deze oplaadpaal heel goed uit om wat bij te slapen.
Om 6:30 dan vertrokken voor ons laatste stukje naar Hannover. Rechtstreeks naar de Hannover Messe was ons plan, maar daar toegekomen bleek de laadpaal niet overweg te kunnen met onze Tesla. De laadpaal gaf zich vrij, maar het laden werd niet gestart. Gelukkig was er een alternatief in de buurt. Bij TUV Nord konden we de hele dag gratis parkeren en opladen. We hebben ons aan de Type 2 lader gehangen en zijn van daaruit met de tram naar de beurs vertrokken. Ondertussen kon de auto weer een range charge doen die ons rechstreeks naar Zevenaar zou moeten brengen.

De terugweg

Hannover2
Geen omwegen voor de terugweg en zo snel mogelijk naar Zevenaar was de bedoeling. We hadden 60km over op onze Typical range om onze bestemming te halen. Dus eerst wat aftasten wat ons verbruik zou zijn.
En dat bleek heel goed mee te vallen. Al na 100km zag ik dat we Zevenaar zeker gingen halen en kon de snelheid omhoog richting 110-115 km/h. Niet overdreven snel, maar we gingen wel mee met het tragere verkeer. Uiteraard werden we regelmatig voorbijgeraasd door dikke Duitse oliestokers, maar wat ik 6 maanden geleden erg zou gevonden hebben, bleek mij nu goed mee te vallen. Op het einde van de rit werd het allemaal weer wat krapper en heb ik mijn mederijder Stan nog het ‘truck coasten’ moeten demonstreren (dicht achter een vrachtwagen aanrijden zodat je in zijn slipstream hangt en weinig verbruikt).

We kwamen in Zevenaar aan met 2 km over.

2014-03-14 16.21.31

Na een Burger King maaltijd in Zevenaar bleek de auto voldoende opgeladen om terug richting Erps-Kwerps te vertrekken. Die rit ging weer zonder problemen. En met nog 90 km op de teller kwamen we daar aan, weeral geholpen door het smog alarm.

Algemene conclusies :

  • Superchargen is een must : Als je op 30 minuten 80% van je batterij terug kan bijvullen en je weet dat je daar bij een gewone Type 2 lader van 22 kW, +3u voor nodig hebt lijkt dit me de eerste conclusie. Tesla heeft dit ook wel door en ze beloven dat het Supercharger netwerk alsmaar groter en denser zal worden. Maar de huidige Tesla bezitter blijft voorlopig wel heel hard uitkijken naar al die superchargers. Deze rit had veel korter gekund in tijd en afstand moest er een denser Supercharger netwerk zijn.
  • Tesla navigatie heeft nog heel wat stappen te zetten. De navigatie blijkt altijd de korste weg te nemen. Er is geen mogelijkheid tot het kiezen van de snelste weg. En dan houdt het ding ook nog geen rekening met verkeersinformatie. Maar dit alles zou binnenkort opgelost worden door de nieuwe firmware upgrade 6.0. Ik kijk er al weken naar uit :-).
  • Laadpassen testen blijkt geen overbodige luxe te zijn vooraleer je de grens wat verder oversteekt.
  • Comfortabel lange afstand rijden blijkt geen probleem. Ondanks de vele kritiek heb ik zelf geen probleem met de stoelen. Ik heb er in geslapen en had geen rugpijn de volgende dag.