Een dikke maand geleden kreeg ik de veelbelovende en langverwachte V6 softwareversie op mijn Tesla geïnstalleerd. Voor diegene die het nog niet wisten, Tesla stuurt softwareupdates uit naar zijn auto’s zoals Microsoft het bij je Windows computer doet.
Deze update bevat een upgrade in het navigatiesysteem. Een verbetering waar menig Tesla rijder al maanden naar uitkijkt. En waarom vraag je je misschien af? Omdat de vorige versie gewoon ondermaats was. Verouderde kaarten, en de onmogelijkheid om je langs files te sturen, terwijl de informatie wel op het grote dashboard geprojecteerd werd waren mijn grootste frustraties.
Daardoor gebruikte ik het afgelopen jaar nog steeds mijn iPad met TomTom software voor navigatie.
Om naast zo’n gigantische middenconsole die eigenlijk alle mogelijkheden (3G verbinding in combinatie met een groot en duidelijk scherm) heeft om een superdeluxe navigatie af te leveren, toch nog een iPad te moeten hangen vind ik eerlijk gezegd wat beschamend voor Tesla.
TomTom vs Tesla
Tesla heeft dan wel een update gedaan van zijn navigatiesysteem, maar is het nu voldoende voor dagelijks gebruik?
Laten we eerste de functionaliteiten van de beide systemen opsommen.
TomTom:
- Mappen zijn up to date
- Diverse Routeopties (snelste weg, eco-route, vermijd snelwegen, vermijd veerponden, vermijd tolwegen
- Live verkeersinformatie en rerouting
- Flitspalen
- Uitgebreide lijst van POI’s (Points of Interest of Nuttige plaatsen)
- Bestemming opzoeken
- Navigeren naar evenementen uit agenda
- Gebruiksvriendelijke weergave van nuttige informatie (lengtes van files, snelheid, aankomsttijd, route, …)
- Keuze uit verschillende navigatiestemmen
Links de TomTom UI op Android, rechts op IOS
De Navigon integratie in de Tesla Model S:
- Uitstekende integratie van Google locaties
- Positie van het scherm met navigatie naast de snelheidsmeter
- Overzicht van route met file info op het centrale scherm
- Navigeren naar evenementen uit agenda
- Live verkeersinformatie en rerouting
Links ziet u de navigatie aan het werk achter het stuur, rechts het overzicht op de centrale console
Mijn conclusie
Als je weet hoe de navigatie een jaar geleden werkte of de vergelijking maakt met de navigatiesystemen die ingebouwd zijn bij andere automerken, heeft Tesla een serieuze sprong voorwaarts gemaakt. Maar het potentieel van hun navigatie is onnoemelijk groter dan wat ze vandaag laten zien. Niet alleen door het implementeren van bestaande functionaliteiten, maar ook door de ontwikkeling van compleet nieuwe dingen, die het elektrisch rijden nog makkelijker zouden maken, zoals:
- Een range berekening die rekening houdt met hoogteverschillen, zoals Merijn hier doet.
- Een soort van reservatie lijst voor als je naar een Supercharger toerijdt
- …
Voor mijn dagelijkse routes voldoet deze navigatie van Tesla perfect. Maar ik heb al enkele keren gemerkt, dat ondanks ik recent een kaartupdate ontvangen heb, die kaarten echt niet up to date zijn. Je ziet dat de Google Maps ze wel heeft, maar de Navigon ‘van de weg raakt’. Ook het gebrek aan routekeuze mogelijkheden stoort mij niet, maar ik kan me wel inbeelden dat dit voor sommige mensen anders ligt (in België zijn er maar weinig veerponden en tolwegen).
Maar over het algemeen ben ik dus wel pro en laat ik mijn TomTom op Ipad voorlopig voor wat het is en gebruik ik volop de nieuwe functionaliteiten van mijn Tesla navigatie.