Duurzame energie is een hot topic deze tijd. Ik denk dat er op dit moment weinig mensen zijn die overtuigd moeten worden dat het verbranden van fossiele brandstoffen geen duurzame manier is om energie op te wekken. Hier kan je lezen hoe ik mijn energieverbruik zo duurzaam mogelijk wil maken.
Stap 1 : Warmtepomp
9 jaar geleden besloten mijn vrouw en ik een huis te kopen. Het werd een winddichte ruwbouw. Een huis uit een echtscheiding met nog veel beslissingen te nemen. Eén van de beslissingen was welk type verwarming we zouden plaatsen. Het was origineel een sleutel-op-de-deur huis met elektrische verwarming. We hadden graag een gasverwarming geïnstalleerd, maar spijtig genoeg lag er nog geen gas in de straat. Toen begon de zoektocht naar alternatieven. Naast een propaantank (al dan niet ingegraven), elektrische accumulatoren kwam ook de warmtepomp piste naar boven. Dankzij de toen interessante subsidiëring werd deze ook financieel zeer interessant. Uiteindelijk haalde het duurzame karakter en stijging van de olieprijs (jawel, in die tijd steeg de olieprijs nog) ons over de streep. Het werd een warmtepomp van ecoterm, en onbewust werd stap 1 naar duurzame energie genomen.
Stap 2 : Elektrische wagen (1)
Mijn grootste energieverbruik ligt in mijn dagelijkse verplaatsing. Om dit duurzamer te maken zijn er enkele oplossingen. E-bikes, monowheels in combinatie met openbaar vervoer en elektrische wagens zijn er maar enkele. Ik koos voor deze laatste oplossing.
Ik verbruik ongeveer 18.000 kWh per jaar waarvan 10.260 kWh door mijn elektrische wagen (45.000 km @ 228 Wh/km). Mijn Tesla gebruikt batterijen om zijn energie in op te slaan. Er zijn ook EV’s die waterstof gebruiken en deze door middel van een brandstofcel omzetten in elektrische energie. Eén van de grote voordelen van een batterij is dat je ze thuis kan opladen en dat je relatief weinig energieverliezen hebt. Van de energie die uit je stopcontact komt hou je toch 69% over. De energie in je batterij is gelijkstroom, diegene die uit je stopcontact komt is wisselstroom. Ook de elektrische motor draait op wisselstroom. De energie uit je stopcontact moet dus eerst naar gelijkstroom omgezet worden om in je batterij op te slaan, om daarna weer naar wisselstroom omgezet te worden om de elektrische motor te voeden. Gebruik je waterstof hou je ongeveer 19 – 23% over na alle energieomzettingen.
Eén van de voordelen van waterstof is dat je het kan tanken, terwijl het opladen van een elektrische wagen wat langer kan duren. Maar aangezien je elke ochtend met een volle batterij kan vertrekken is het trage opladen niet echt een probleem. En voor de langere afstanden zijn er ook snelladers of voor de Tesla rijders zijn er Tesla Superchargers.
Er bestaan ook methodes om waterstof uit aardgas te halen. Maar dan zijn we weer fossiele brandstoffen aan het gebruiken en komen we weer geen stap vooruit.
Stap 3 : Veranderen naar een energieleverancier met 100% hernieuwbare energie
Deze stap heb ik nog maar onlangs gezet. Na al mijn energieverbruikers aan te pakken werd het dringend tijd om ook iets aan mijn energievoorziening te doen. Ik ben dan maar overgestapt naar een leverancier die me 100% groene energie garandeert. Het komt wat duurder uit, maar het is een bewuste stap naar duurzaamheid.
Stap 4 : Elektriciteit productie @ home met PV zonnepanelen
De laatste 3 stappen zijn voor de (nabije) toekomst. De eerste hiervan is mijn jaarlijkse productie proberen thuis te produceren. En dit is met een jaarproductie van 18.000 kWh en een huis met zadeldak in Noord-Oost en Zuid-West oriëntatie niet evident. Daarbij komt ook nog dat moest ik mijn dak vol zonnepanelen leggen, een vermogen van 10 kVA zou hebben en een prosumententarief van +900 €/jaar zou moeten betalen bij Iverlek. En indien mijn installatie > 10kVA zou zijn moet ik nog een studie laten uitvoeren door Eandis en valt de installatie onder andere regels. Misschien toch eens de moeite om na te denken over stap 6 : batterijopslag
Stap 5 : Elektrische wagen (2)
Je zou bijna vergeten dat er hier nog altijd een dieselslurpende VW rondrijdt in het huishouden. Deze gelukkig zonder ‘sjoemelsoftware’ en met een goeie ouwe pompverstuiver. Maar het is de bedoeling om deze ook te vervangen door een elektrische wagen. De Tesla Model 3, Nissan Leaf en eventuele andere EV’s komen daarvoor in aanmerking. Hoewel mijn voorkeur licht uitgaat naar de Tesla Model 3. Maar ook daar zal de toekomst raad brengen. Deze rijdt ongeveer 10.000km/jaar, wat dus op een extra energieverbruik van 2.380 kWh/jaar zou komen of ongeveer 523€ aan elektriciteit ipv de 720€ die hij nu aan diesel verbruikt. Dan zou mijn jaarverbruik aan elektriciteit ongeveer tot 20 MWh stijgen.
Stap 6 : zoveel mogelijk energie thuis produceren met lokale batterijopslag
Deze stap lijkt me nogal vaag. Moesten er 2 EV’s op de oprit staan zou ik eigenlijk al een batterij capaciteit van 150-160kWh in die auto’s hebben zitten. Op zich al meer dan voldoende om alle pieken en dalen op te vangen. Het nadeel is dat die EV’s niet aan de oplaadpaal staan op het moment dat de PV panelen energie opvangen. Aangezien deze ‘s avonds opgeladen worden, wordt de hoeveelheid energie die van dag naar nacht dient overgebracht worden alleen maar groter. Omdat Tesla voorlopig nog niet toelaat om Vehicle 2 Grid/House te doen (energie uit de batterij naar het elektriciteitsnet te sturen) wordt de oplossing nog moeilijker en heb je nog meer batterijen in je opslagsysteem nodig. Neem daar dan nog bij dat PV panelen in de winter een aanzienlijk mindere opbrengst hebben dient er nog energie van de zomer opgeslagen te worden voor de winter. Hier komt nog wat reken- en denkwerk aan te pas. Op dit moment ben ik er nog altijd van overtuigd dat windenergie een beter oplossing is voor ons Belgisch klimaat, en daarom dat ik denk dat deze stap nog wel even op zich zal laten wachten. Ondertussen geniet ik wel van de 100% groene energie. Misschien dat zonnepanelen in de toekomst nog efficiënter kunnen worden zodat ik mijn dagelijkse energiebehoefte ook in de winter kan opwekken, of de batterij opslag goedkoper wordt zodat een batterij opslag systeem om energie van de zomer naar de winter over te brengen betaalbaar wordt.