Om het nuttige aan het aangename te koppelen, en wat te sporten met zo weinig mogelijk tijdverlies besloot ik enkele weken geleden de fiets eens uit te testen in mijn dagelijkse verplaatsing naar Brussel. Mijn doel was om 1 keer per week de tocht van 76 km heen-terug al fietsend te doen.
De route
Naar goeie gewoonte grijp ik terug naar Google Maps om mijn routes te plannen. Zij hebben ook mogelijkheid om fietsroutes te plannen en ik beschik over een houder voor mijn mobiele telefoon op mijn fiets. Dus zonder extra apps te hoeven installeren, plan ik de volgende route.
En de route lijkt me nog best aangenaam. Een stuk langs de vaart Leuven-Mechelen, dan de Haachtsesteenweg naar Brussel. Altijd rechtdoor en met goeie fietspaden.
maar eens in Brussel …
kom je in wat drukker verkeer terecht, zonder afgescheiden fietspaden, tussen de vrachtwagens, trams, …
Mijn route volgt de Haachtsesteenweg tot aan de kruidtuin in Brussel. Dan richting Beurs om door te steken naar de Anderlechtsepoort. Bijna alles tussen het verkeer en een stuk van +- 1.5 km met tramsporen. Deze laatste hebben me in 1 week tijd, 2 keer doen vallen. 1 keer moeten uitwijken voor een auto en 1 keer door een auto opzij geduwd. Als je die tramsporen wat evenwijdig neemt kom je er met je wiel in vast te zitten en ga je onherroepelijk onderuit. Ik probeer er dan altijd heel voorzichtig en zo haaks mogelijk over te rijden, maar in sommige situaties lukt dit wat minder. Vermits ik nog niet zo behendig ben op een koersfiets heeft dit altijd een schuiver tot gevolg.
Game over zou je misschien verwachten…
Gewestelijke fietsroutes in Brussel
Maar er is nog hoop. Blijkbaar is het Brussels gewest zich wel bewust van deze problemen en is men bezig met het aanleggen van gewestelijke fietsroutes.
Eens hersteld zal ik mij eens wagen aan de Gewestelijke Fietsroute CK, die langs het kanaal loopt. Ik hoop dat er daar ook wat snelheid kan gemaakt worden, want door het stoppen en starten verlies je met de fiets in het stad ook wel wat tijd. Ik ben benieuwd!!