Elektrisch naar Phantasialand

Afgelopen zondag kreeg ik de mogelijkheid om naar Phantasialand te gaan. Wegens zieke zoon dan maar met een vriend gegaan. En misschien maar gelukkig ook…

De route – 196 km enkel

phantasialand_trip
Wat een totaal heen en terug op 392 km brengt en dus moeilijk wordt op 1 lading

Destination charging

Dan op zoek naar een manier om ter plaatse te laden.
Vooreerst een mail gestuurd naar Phantasialand, zonder enige reactie. Die mail werd wel ‘maar’ 2 dagen op voorhand verstuurd.

Vervolgens gekeken naar laadpunten in de buurt via plugsurfing.

phantasialand_trip2

En jawel, 2 laadpunten gevonden. Het grijze blijkt te worden uitgebaat door Ladenetz, een provider die mij op mijn trip naar Hannover al goed van dienst bleek te zijn. En dit station ligt vlakbij het station ‘Brühl-Mitte’, van waar een shuttlebus richting Phantasialand rijdt. De keuze was dus snel gemaakt.

De rit

De rit naar Phantasialand verliep heel vlot. Maar eens bij het laadpunt aangekomen bleek deze mijn Bluecorner pas niet te accepteren. Na wat testen met andere pasjes (Bluecorner/Tesla Club Belgium pas, The New Motion pas) dan toch maar besloten om naar Phantasialand te rijden en daar eens te vragen of zij geen stopcontact ter beschikking hadden. Maar we kregen een ‘njet’ te horen. “Misschien binnen 20 jaar”,grapte een parkeerwachter.
Dan toch maar genoten van ons dagje Phantasialand en ondertussen gesmst met een mede Tesla eigenaar of ik bij hem op terugweg niet kon laden.
Maar eens vertrokken in Brühl besefte ik dat daar met een slakkengangetje misschien maar net ging komen. Dus dan maar op zoek naar alternatieven om onderweg te laden.

  • Tesla Supercharger in Wilnsdorf : zou zorgen voor extra 2 uur op de baan (240 km in totaal) en een laadtijd van 1u. 3u tijd verliezen leek ons te veel van het goede.
  • Bluecorner laadpunt Maasmechelen Village : Had op zich een goede oplossing kunnen zijn, maar je bent er niet echt zeker van een laadpaal. Maasmechelen Village is open op zondag en er komen heel wat Nederlanders merkte ik op het Forum. En om daar met een bereik van 20km toe te komen en dan nog moeten wachten tot er een laadpalen vrijkomt, zonder andere uitwijkmogelijkheden…
  • Ladenetz Aken : Was mijn testlocatie voor mijn Bluecorner pas toen ik mijn trip naar Hannover voorbereid. Hier had ik dus al geladen.

Dus deze laatste werd het. Eens daar aangekomen bleek mijn nieuwe Tesla Club Belgium card van Bluecorner hier spijtig genoeg ook niet te werken. Gelukkig had ik mijn oude kaart uit voorzorg mee, en deze kon wel de laadpaal ontgrendelen. Ondertussen in een Aken’s café’tje gewacht (+- 1.5u) tot de range voldoende was om de rit verder te zetten.

Wat hebben we geleerd :

Vooral beter plannen. Ik had ook kunnen laden bij Nissan/Renault in Brühl (de groene pinpoint bovenaan op de kaart). Dan hadden we met de trein en shuttle ook in Phantasialand geraakt. Nu is de vraag hoeveel tijd we daarmee verloren hadden…
Verder kijk ik ook heel hard uit naar de komst van een Tesla Supercharger ter hoogte van Maastricht-Aken-Keulen. Dat is toch mijn entry point in Duitsland, alsook voor vele andere Belgen. Dan was een stop van een half uurtje voldoende geweest.