Gedurende de afgelopen 2 weken heb ik de auto even aan de kant geschoven en hem uitgeleend om vrienden en hun omgeving ook te overtuigen van het elektrische rijden. Ondertussen maak ik mijn dagelijkse verplaatsing met het openbaar vervoer.
Het traject is Wijgmaal – Anderlecht. Met de auto zijn dit mijn 3 meest gebruikte trajecten.
Ik heb vroeger al enkele keren gepoogd om het openbaar vervoer te gebruiken als de files rond Brussel mij weer te hoog zaten. De insteek is simpel. Het vervoer met E zijn. Elektrisch dus. De bus valt dus uit de boot.
Mijn uitrusting
Wattoo Watt Mini Plooifiets
Wat is dit vraag je je misschien af?
Wel dit is een elektrisch aangedreven plooifiets. Het voordeel is dat hij door zijn elektrische aandrijving 25 km/u haalt zonder dat je echt moeite hoeft te doen. Verder is het ook een vouwfiets. Je kan hem dus bijeen vouwen en meenemen op de trein zonder er een fietstoeslag voor te hoeven betalen. Het enige nadeel is dat hij best wel zwaar (fiets + batterij = 27 kg).
Een NMBS Abonnement
Aangezien de trein de meest efficiënte manier is op gebied van tijd (en waarschijnlijk ook energieverbruik) om vanuit Leuven naar Brussel te reizen. Ook is er naast de trein geen enkele vorm van openbaar vervoer die mij die verplaatsing op een duurzame manier laat maken. De waterstofbussen van De Lijn rijden nog niet overal (en zouden mijn reistijd meer dan verdubbelen). Dus de trein is het meest efficiënte alternatief.
Mijn traject ziet er dus zo uit:
- Met de fiets van Wijgmaal naar het station van Leuven (16 min)
- Met de trein van Leuven naar Brussel-Zuid (25min – 30 min)
- Met de fiets van Brussel-Zuid naar Anderlecht (15 min)
Totale duurtijd : een +- 1u
Mijn ervaringen
De trein is altijd een beetje reizen beweert de NMBS. En als reizen avontuur betekent kan ik deze slogan alleen maar onderschrijven. Ik zal jullie eerlijk toegeven, ik ben geen treinmens. Ik zit niet graag opeengepakt in muffe wagons de tijd te doden door naar buiten te staren. En ik weet ook graag waar ik aan toe ben. En laat net die communicatie toch wel een zwak punt zijn van de NMBS. Hoewel?
Mobile Apps voor de NMBS
- Railtime van Infrabel geeft je de mogelijkheid om je route te plannen op het spoornetwerk en je krijgt ook vertragingen en spoorveranderingen door.
- NMBS App doet ongeveer hetzelfde.
Ik heb heel veel gehad aan de app van Infrabel, maar was die van de NMBS een beetje uit het oog verloren. Ik denk dat ze beiden ongeveer hetzelfde kunnen en ze zijn wel een bron van informatie. Tenminste, als de informatie er op tijd doorkomt. Ik ben meer dan eens in Brussel-Zuid toegekomen, mijn app geraadpleegd en de keuze tussen 3 treinen. Dan valt mijn keuze op diegene die mij het snelst in Leuven brengt. Eens aangekomen op het perron en na wat wachten blijkt dat die trein maar niet toekomt. Geen enkele vermelding. Na 10 minuten komt hij dan toch op het bord aan het perron, met een kwartier vertraging. Had ik die info een kwartier eerder gehad, zat ik op een andere trein naar Leuven. Het voelt een beetje aan zoals in de winkel kiezen tussen 3 rijen aan de kassa. Welke je ook kiest, de jouwe gaat het traagst vooruit.
Het fietsen met de elektrische plooifiets is echt een leuke ervaring. Niet alleen langs de vaart Leuven-Mechelen (mijn thuis – station Leuven rit), maar ook in de Brusselse binnenstad. Ik bespaar ongeveer een kwartier aan tijd tov de Brusselse metro, door het gebruik van deze elektrische plooifiets.
Conclusie
Als alternatief op de auto is deze combinatie eigenlijk nog wel ok. Naarmate je de trein meer neemt word je ook meer relaxt. Ondertussen kijk ik rustig een serie ipv door het raam te staren. Dat uur reistijd haal ik bijna nooit. Realistisch verlies ik toch 5 à 10 minuten met wachten op een trein. Maar ik zou het ook nog allemaal beter kunnen optimaliseren door rekening te houden met vertrekuren op het moment dat ik thuis of op het werk vertrek. Het is dus een zeer waardig alternatief op het autorijden.
Alternatieven
Een ander alternatief zou de 45 km/u fiets kunnen zijn.
De afstand van 38.7km moet met een fiets die 45 km/u kan rijden wel in een tijdspanne van een uur afgelegd kunnen worden. Dan behoud je je flexibiliteit ivm vertrekuren. Dit zou zeker een leuk alternatief kunnen zijn, maar in de winter ben ik toch blij dat ik in een verwarmde cockpit kan zitten. Ik denk dat ik maar terug in mijn Tesla kruip.